Om vår förskola
Förskolan Porslinskvarteret ligger i Gustavsberg, Värmdö kommun.
Det här är Förskolan Porslinskvarteret
Förskolan Porslinskvarteret ligger i Gustavsberg, Värmdö kommun. Gustavsberg är känt för sina natursköna omgivningar och området kring förskolan Porslinskvarteret är inget undantag. Förskolan är belägen i ett lugnt och familjevänligt område med både grönområden och bostäder i närheten
Området kring förskolan Porslinskvarteret präglas av en blandning av småhus, flerfamiljshus och natur, vilket ger barnen en fin och trygg miljö för både lek och lärande. I närheten finns flera grönområden och parker där vi tillsammans med barnen utforskar naturen och deltar i olika utomhusaktiviteter. På förskolan har vi utflykter varje tisdag, torsdag och fredag enligt förskolans schema.
Hos oss på Förskolan Porslinskvarteret har vi en skolkultur som präglas av värme, glädje, nyfikenhet, kunskap och solidaritet. Vi som jobbar här har ett tydligt Why, vi vet varför vi jobbar just här och inte någon annanstans.

Vi strävar efter att skapa en förskola där varje barn känner sig sedd, hörd och uppskattad för den de är och hos oss duger alla precis såsom de är, det är vårt mantra.
Så här jobbar vi
Trygghet
Vi arbetar för att trygghet ska genomsyra hela vår verksamhet, eftersom det är grunden för lärande. Genom mentorskap (med 6–7 barn) skapar detta starka relationer, delaktighet och trygghet. Vi följer varje barns utveckling med helhetsperspektiv och har nära kontakt med vårdnadshavare. Vi schemalägger strategiskt så att samma pedagoger öppnar och stänger, vilket skapar kontinuitet och trygghet vid dagens övergångar. Med fasta rutiner och tydlig dagsstruktur ger vi barnen förutsägbarhet, minskar stress och stärker deras välmående och lärande.
Lärande
Vi har en gemensam pedagogisk struktur med tydliga mål och projektet ”Jag i världen” som röd tråd. Barnen utforskar identitet, kultur, språk och sin plats i världen genom aktiviteter som stärker självmedvetenhet, social förståelse och respekt för olikheter. Varje vecka ”reser” vi till ett nytt land, ofta från barnens egna ursprung, och arbetar med modersmål genom sång, dans, berättelser och läsning. Språkutvecklingen stöds av veckans bok, bokstäver och TAKK-tecken, vilket ger både struktur och lustfyllt lärande.
Pedagogiskt engagemang
På Porslinskvarterets förskola är pedagogiskt engagemang en grundpelare. Vi tror att engagerade pedagoger skapar engagerade barn och därmed en meningsfull och utvecklande lärmiljö. Genom medveten rekrytering och en samspelt arbetskultur har vi byggt ett team som med värme och professionalism rustar barnen för framtiden. Vi utgår från varje barns styrkor och ser det kompetenta barnet som aktivt formande sin utveckling. Med närvaro och lyhördhet skapar vi trygghet, tillit och lust att lära.
Vardagen på vår förskola
På Porslinskvarterets förskola möts barn i en miljö som uppmuntrar till utforskande, lek och lärande. Här finns tid för fantasi, rörelse och samarbete, varje dag är ett nytt äventyr.








Vårt engagemang

Vi samarbetar med Barncancerfonden
På Förskolan Porslinskvarteret tror vi på att omtanke och engagemang börjar redan i tidig ålder.Genom vårt samarbete med Barncancerfonden har barnen och personalen varit med och samlat in 6380 kronor till kampen mot barncancer – vilket motsvarar 638 nallar som fått plats på scenen under årets Nallegala.
”Vi på Barncancerfonden är otroligt glada och tacksamma för det fantastiska engagemang ni på Förskolan Porslinskvarteret visar i kampen mot barncancer. Tack vare ert fina bidrag kommer vi att sätta 638 nallar på scenen under årets Nallegala och 6380 kronor kommer att gå till Barncancerfondens viktiga arbete för drabbade barn och deras familjer.”
— Malin Paulsson, projektledare på Barncancerfonden

Vi samarbetar med Gustavsbergs gymnasium
Vi har ett pågående samarbete med Gustavsbergs gymnasium och eleverna på barn- och fritidsprogrammet, med exempelvis gemensamma aktiviteter och studiebesök. Det är ett fint och givande utbyte över åldersgränserna som fyller ett syfte både för eleverna på gymnasiet och barnen på förskolan.
— Therese Jansson, Studie- och yrkesvägledare på Gustavsbergs gymnasium
Naturens eget klassrum
På Porslinskvarteret lever vi och lär tillsammans i naturens eget klassrum. Varje tisdag, torsdag och fredag ger vi oss ut på spännande utflykter för att upptäcka vårt närområde, skogen och den omgivande naturen. Här får barnen inte bara leka och utforska utan också förstå hur matematik, natur och teknik finns runt omkring oss. Vi läser veckans bok och andra sagor i skogen, andas in naturen och övar mindfulness för att stärka både kropp och själ. Hos oss växer varje barn genom att vara med i en värld av lärande som är både lustfyllt och meningsfullt.
Hållbarhet och spännande projekt
Hållbarhet och entreprenörskap genomsyrar arbetet på förskolan. Barnen får på riktigt vara med och bidra till en bättre miljö genom bland annat projektet ”Håll Sverige rent”. Barnen får på riktigt vara med och göra skillnad för andra genom bland annat de anordnar klädinsamling där barnen tar med sig kläder och leksaker som de inte använder som de sedan lämnar över till Stockholms Stadsmission. Barnen får på riktigt vara med och göra skillnad för våra äldre genom att sprida glädje med vänskap, teckningar och pyssel, sång och dans som de lämnar över till bland annat Gustavsgårdens äldreboende. Denna aktivitet har resulterat i ett samarbete med Gustavsgården så att vi kan skapa en meningsfull gemenskap mellan generationerna. Till hösten ska barnen delta i Walk of Hope för barncancerfonden. Utöver det ska de få skapa boken ”Rätt att vara jag” en bok som ska fyllas av bilder och teckningar av våra barn om barns rättigheter kopplat till Barnkonventionen. Entreprenörskap och socialt ansvar har genomsyrat all undervisning och till hösten kommer vi även att vara den första förskolan i hela Sverige som kommer att arbeta med UF, Ung företagsamhet.


Engagemang hos barnen
Under året har vi arbetat med att ge barnen möjlighet att agera som aktiva medborgare genom konkreta och meningsfulla handlingar. Syftet har varit att stärka barnens känsla av delaktighet, ansvarstagande och inflytande, i linje med läroplanens mål om demokratiska värderingar och hållbar utveckling. I praktiken har detta skett genom att barnen har pantat burkar för att köpa frukt, samlat in kläder till Stockholms Stadsmission samt arrangerat en loppis till förmån för andra barn.
Dessa aktiviteter har integrerat lärande inom flera områden: socialt samspel, entreprenörskap, matematik, kommunikation och värdegrund. Resultatet har varit mycket positivt. Vi ser att barnen visar ökad empati och ett växande ansvarstagande då de tar hand om varandra, erbjuder hjälp och uttrycker en vilja att fortsätta bidra till samhället, exempelvis genom frågor som ”När ska vi samla kläder nästa gång?”. Deras engagemang tyder på att de förstår att deras handlingar har betydelse vilket också stärker deras självkänsla och framtidstro. Vidare berättar vårdnadshavare att barnen ”sparar” på sina saker hemma för att ge ”till någon som behöver”.
Samarbete mellan Porslinskvarteret och Gustavsgården
Tillsammans har vi firat påsk och midsommar, grillat och nu senast planerar barnen att lämna små presenter till de boende på Gustavsgården.
Under julfirandet kommer kommunen på besök för att fotografera och publicera en artikel om vårt fina samarbete på sin hemsida.
Citat från vårdnadshavare
- Rebecca Cullen
"Vi är väldigt nöjda med förskolan! Rektorn och
pedagogerna är mycket engagerade och skapar en trygg, inspirerande och lustfylld miljö där barnen trivs och lär sig. Vi upplever att dagarna fylls av roliga och utvecklande aktiviteter som väcker nyfikenhet och glädje hos barnen.
Vi tycker förskolan ger en väldigt fin grund för både lärande och förståelse för samhället – något som barnen tar med sig vidare i livet. Vi kan varmt rekommendera denna förskola!"
- Sofie Stjernquist
Vi som vårdnadshavare känner en stor trygghet och tillit till personalen och verksamheten. Genom den dagliga bloggen får vi följa barnens dagar och utveckling på ett fint och transparent sätt, vilket betyder mycket för oss.
Förskolan arbetar med tydliga mål och stor kreativitet, där barnens nyfikenhet och fantasi alltid står i centrum. Det pågår ständigt roliga och lärorika projekt och det märks att verksamheten genomsyras av både glädje och professionalitet.
Vår son älskar att gå till förskolan varje dag och trivs oerhört bra, det är den bästa bekräftelsen på att verksamheten fungerar så som man önskar. Vi är otroligt nöjda och rekommenderar varmt denna förskola till andra familjer".
- Sophie Lannemar
Kontakta oss för mer information
Vill du veta mer om vår förskola eller komma på besök? Tveka inte att kontakta oss – vi ser fram emot att höra från dig och att få hälsa dig välkommen!
