Porslinskvarteret första förskola att vinna entreprenörspris
Förskolan Porslinskvarteret i Gustavsberg nådde idag stora framgångar i Grundskoleutmaningen hos Ung Företagsamhet Stockholm. Barnen har byggt en hållbar stad till uppdragsgivaren Vattenfall.
– Vi är extremt stolta över att barnen har skapat den här staden tillsammans med pedagogerna, säger rektor Inan Senturk.

Det är andra året i rad som Ung Företagsamhet Stockholm genomför tävlingen Grundskoleutmaningen, där elever utmanas att tänka nytt och hitta lösningar på verkliga problem från olika företag.
Inte nog med att förskolan Porslinskvarteret vann utmaningen, de är också första förskolan att delta. Det är 5-åringarna på förskolan som har byggt tävlingsbidraget, som är en energisnål och hållbar stad. Förskolan tog hem priset Klasspriset/Entprenörspriset i sin kategori.
– Priset betyder jättemycket för oss. Det är fantastiskt att få vara här tillsammans med barnen och se deras lycka, glädje och kärlek till vårt projekt. Det är ett kvitto på att det vi gör är bra, säger Inan Senturk.
Motiveringen lyder: ”Förskolan har med en imponerande kombination av mod, kreativitet och genuint engagemang tagit sig an Grundskoleutmaningen och blivit den första förskolan i Stockholm att delta. Att så unga barn har fått arbeta tillsammans med ett verkligt projekt med Vattenfall skapar stolthet, delaktighet och en tidig förståelse för hur framtidens energi formas. Deras insats visar vägen för framtidens ingenjörer och problemlösare.”
Sara Tahir, projektledare på Ung Företagsamhet Stockholm, är imponerad av förskolans insats.
– Det är en mycket välförtjänt pristagare. Porslinskvarteret jobbar mycket med entreprenörskap, vilket går hand i hand med det vi på Ung företagsamhet jobbar med, säger hon.
Förskolans projekt – en hållbar stad
Porslinskvarteret byggde en hållbar stad för att barnen på ett lekfullt och utforskande sätt ska få ökad medvetenhet om energi och hållbarhet. Genom projektet tränar barnen på att gå från idé till handling, utveckla sina entreprenöriella förmågor och få en första introduktion till företagsamhet.
– Vår idé växte fram för att barnen har ett stort intresse för samhället och för vilka funktioner som finns, berättar Inan Senturk.
– Att bygga en hållbar och energismart stad passade också bra in i tävlingens koncept och i vår verksamhet där vi jobbar mycket med hållbarhet, rörelse och socialt entreprenörskap.
Stort engagemang hos barnen
Inspirationen till vad som ska finnas med i staden har kommit från förskolans närområde i Gustavsberg och från förskolans aktiviteter i vardagen. Två exempel på det är när – barnen har lämnat in begagnade saker till Stockholms Stadsmission och när de har besökt en matbutik för att se hur det är att arbeta där.
– Våra barn är intresserade av hur ett samhälle är uppbyggt, därför har vi pratat om vad som behövs i en stad och har byggt upp staden utifrån det, berättar pedagogen Antonetta Gojani.
Temat hållbarhet har funnits med i stadsplaneringen.
– Vi har byggt vindkraftverk och satt in solpaneler i staden. Det finns också laddstationer för elbilar, säger Antonetta Gojani.
Barnen har sina egna favoritinslag i staden.
– Det var roligt att hjälpa till och bygga staden. Jag gjorde ett stall, där det finns hästar och kaniner. Jag byggde också träd och sandlådor, berättar Helmi, 5 år.
– Jag har gjort en brandbil, säger Elias, 5 år.
Fakta: Lite mer om Grundskoleutmaningen
Årets samarbetspartner i Grundskoleutmaningen är Vattenfall. Uppdraget var att ta sig an en aktuell hållbarhetsutmaning, där eleverna får möjlighet att tänka kreativt och bidra till en fossilfri vardag.